Retour gekomen declaratiebundels vind je terug via 'Financieel / Declaraties'->'Declaratie overzicht'. Volledig goedgekeurde bundels zie je in dit overzicht standaard niet terug. Deze bundels worden namelijk direct afgehandeld en komen in 'Betalingsbeheer' terecht.
In de lijst met retour gekomen bundels vind je wel gele of rode regels terug. Rode declaratiebundels zijn volledig afgekeurd; gele bundels zijn gedeeltelijk afgekeurd. Na dubbelklikken zie je de inhoud van de bundel en (onderaan de pagina) de reden(en) van afwijzing.
Als je de bundel opengeklikt hebt, heb je weer drie mogelijkheden. De groene declaraties zijn volledig goedgekeurd en worden volledig vergoed en uitbetaald. Rode declaraties zijn volledig afgekeurd en worden niet uitbetaald. Gele declaraties zijn gedeeltelijk afgekeurd, alleen het toegezegde bedrag wordt daarvan uitbetaald.
Voor de rode en gele declaraties moet je in de achterste kolom een actie selecteren. Kortweg komt het hierop neer: heeft de verzekeraar gelijk met de afwijzing, dan kies je voor 'Verschil crediteren'. Er wordt dan geen nieuwe declaratie aangemaakt. Is er een fout gemaakt en wil je de declaratie (gecorrigeerd) wel opnieuw indienen, dan kies je voor 'Opnieuw'.
Blijkt na telefonisch contact dat de verzekeraar een afgekeurde declaratie of prestatie wel gaat uitbetalen, lees dan het antwoord op de vraag 'Hoe kan ik de retourberichten aanpassen?' (Begin->Ondersteuning->FAQ Declareren/financieel)
Wanneer je bij alle declaraties de juiste actie hebt geselecteerd, kun je op de knop "Afhandelen" aanklikken.
Wanneer je gekozen hebt voor 'Opnieuw' zul je een lijstje krijgen met alle opnieuw aangemaakte declaraties. Na dubbelklikken openen deze in een nieuw scherm waarna je de declaraties kunt corrigeren. Deze nieuw aangemaakte declaraties vind je ook terug via 'Financieel / Declaraties'->'Te verwerken declaraties'.
Na 'Afhandelen' gaat de bundel naar 'Financieel / Declaraties'->'Betalingsbeheer'. Daar kun je de daadwerkelijke betaling van de bundels invoeren en opslaan.
Hierboven heb ik de normale gang van zaken geschetst. Dan zijn er nog een paar extra aandachtspuntjes.
Wanneer je een bundel hebt afgehandeld en een afgewezen prestatie gaat (zonder dat je daar een nieuwe declaratie voor hoeft in te dienen) toch nabetaald worden, dan volg je de werkwijze voor 'Hoe corrigeer ik een afgehandelde bundel als deze toch wordt nabetaald.'
Soms is het nodig om voor een bepaalde declaratie een credit-declaratie in te dienen bij de verzekeraar. Wanneer je bijvoorbeeld een bedrag onterecht vergoed hebt gekregen. Volg dan de werkwijze uit 'Hoe maak ik een creditnota aan binnen Onatal?'
Is je vraag nog niet beantwoord?
Is je vraag nog niet beantwoord? Vul het support formulier in.
Is je vraag nog niet beantwoord? Stuur ons een ticket vanuit jouw Onatal installatie.