Het aanvragen, genereren en installeren van het UZI Server Certificaat is een complex proces, waarvoor Onatal een geautomatiseerde routine heeft ontwikkeld. Aan een dergelijk ontwikkelingsproces zijn voor Onatal aanzienlijke kosten verbonden. De Nederlandse overheid heeft ervoor gekozen om de standaard voor de beveiliging van elektronische uitwisseling binnen de verloskunde door het UZI register te laten definiëren. Het generen van een UZI Server Certificaat gebeurt op basis van de PKCS#10 standaard (Certificate Signing Request standaard). Dit is de meest veilig denkbare manier om de beveiliging te realiseren, maar echter ook een zeer complexe methode, waarvoor specifieke kennis vereist is. Het UZI register verwijst u in haar instructies door naar uw systeembeheerder voor het genereren van het certificaat. Helaas zijn systeembeheerders die beschikken over kennis van de PKCS#10 standaard redelijk zeldzaam. Mocht uw systeembeheerder deze kennis wel hebben, dan zal deze waarschijnlijk een aanzienlijk hoger tarief rekenen voor deze inspanning dan wanneer u kiest voor de geautomatiseerde routine in Onatal. Omdat wij over kennis beschikken van de PKCS#10 standaard, hebben wij gemeend de verloskundige praktijken die werken met Onatal hierin te ontzien. Wanneer de praktijk hiervoor kiest (nogmaals: geen verplichting) verzorgen wij geautomatiseerd de aanvraag voor het UZI Server Certificaat en genereren we een CSR (Certificate Signing Request) dat dient te worden aangeleverd aan het UZI register voor digitale ondertekening. Wanneer we het certificaat ondertekend retour ontvangen van het UZI register, voegen we het samen tot het uiteindelijke UZI Server Certificaat dat wordt geïnstalleerd in Onatal. Het is vanzelfsprekend dat we dit niet kosteloos kunnen doen. Naast alle ontwikkeling en het programmeerwerk dat we hebben moeten doen om dit proces te automatiseren, moeten we u hierover communiceren, uitleg geven en ondersteuning bieden. We zijn in de veronderstelling dat we zowel de praktijken als de instanties, waarvoor de certificaten benodigd zijn, een enorme dienst bewijzen, waarbij in onze optiek de honorering zeer bescheiden is. Het actuele tarief vindt u terug in het aanvraagproces. Het certificaat heeft op dit moment een geldigheid van 2 jaar.
Is je vraag nog niet beantwoord?
Is je vraag nog niet beantwoord? Vul het support formulier in.
Is je vraag nog niet beantwoord? Stuur ons een ticket vanuit jouw Onatal installatie.