Perined
Afgelopen januari heeft Onatal jullie laten weten dat het aanleveren van Perined niet meer kosteloos is. Net als alle andere ICT-leveranciers binnen de eerste en tweede lijn, zijn wij genoodzaakt om onze investering en kosten door te berekenen. Dit gaat om een bedrag van 1,50 exclusief BTW en wordt gefactureerd op basis van het daadwerkelijke aantal aangeleverde dossiers.
De KNOV heeft jullie geadviseerd om deze extra bijdrage niet te betalen. De consequentie hiervan is dat er weinig tot geen data aangeleverd zijn bij Perined voor de kwaliteitsregistratie van de geboortezorg. Er zou volgens de KNOV een systematische oplossing nodig zijn, waarbij er gekeken wordt dat niet alleen de verloskundigen voor de kosten moeten opdraaien.
Een aantal verloskundigen geeft aan contact te hebben gezocht met zowel Perined, KNOV als Onatal. Na het uitkomen van de brandbrief heeft Onatal meerdere pogingen gedaan om hierover met elkaar in gesprek te kunnen komen, tot op de dag van vandaag is een gesprek nog niet tot stand gekomen.
Het doel waarom Perined er is, is duidelijk: “Verloskundigen inzicht geven in hun cijfers zowel regionaal als landelijk." Volgens de verloskundigen is er vanuit het lidmaatschap van de KNOV een bijdragen van 1,50 vastgelegd voor het LVR. Nu het LVR niet meer bestaat, zou dit bedrag de aanlevering van Perined toch kunnen ondersteunen?
Van de afdracht die verloskundigenpraktijken jaarlijks aan de KNOV doen gaat een klein deel naar Perined. Deze jaarlijkse afdracht van de KNOV aan Perined is bedoeld voor de uitvoering van reguliere werkzaamheden door Perined, niet voor de ontwikkeling van software door VIS-en.
Eigenlijk is er al jaren onrust over wie nu verantwoordelijk is voor het financieren van de extra ontwikkelkosten van de nieuwe informatiestandaard en het bouwen/toepassen van deze ontwikkeling in het softwaresysteem.
Wat gebeurt er eigenlijk met de aanlevering van 2022? Verloskundigen willen wel graag cijfers zien en zijn zelfs al begonnen met het aanleveren van 2023. Maar hoe gaan we dit aanpakken? Hoe krijgen wij contact met de KNOV? Hierop hebben we nu geen antwoord, wel zijn we het erover eens dat het landelijk aangepakt moet worden en prioriteit heeft.
Samen staan we sterker
Tijdens de opdracht welke componenten nu belangrijk zijn voor een goede samenwerking komt naar boven dat de verloskundigen transparantie willen in de processen. Niet het gevoel krijgen dat er sprake is van een ‘dubbele agenda’. Open en eerlijke communicatie waarin professionaliteit en flexibiliteit een rol spelen. Is deze stuurgroep alleen voor het doorbrieven en wordt er van hen verwacht dat zij hun regio weer aansturen? Of hebben ze daadwerkelijk ook inbreng? Tijdens dit gesprek komt naar voren dat onatal is gemaakt voor verloskundigen en dat we deze visie langzaamaan voorbij zijn gegaan. De partijen van buitenaf zoals o.a. Nictiz, PREM, CPZ, Babyconnect, RIVM, KNOV etc. ook invloed hebben op de registratie in de geboortezorg. Maar wat is nu echt belangrijk en hoe zorgen we ervoor dat alle partijen met dezelfde insteek “voor de verloskundigen” gaan werken?
Upcoming: support pagina
Onatal verzendt iedere praktijk een maandelijkse nieuwsbrief, dit is nog niet bekend bij iedereen. Tijdens het eerste gedeelte kwam naar voren dat het stukje communicatie erg belangrijk is voor een goede samenwerking. Dit willen wij dan ook optimaliseren en hiervoor heeft Onatal een support pagina ontworpen: [https://mijn.onatal.nl] Onatal wil ervoor zorgen dat voor alle support, vragen, praktijkinformatie, updates of inbreng je hier terecht kunt!
Input
Als er één ding in je naar boven komt, wat zou je dan graag als eerste veranderd zien worden? Benoem dit per tabblad, dat wil zeggen dat we per tabblad dan direct alle (grote en kleine aanpassingen) gaan wijzigen die we hebben binnengekregen. Het tabblad Intake met nadrukkelijke vraag “online-intake” is het meest voorkomende met opvolgende tabblad kind waarbij verwijzing en lab-resultaten belangrijk zijn.
Het tabblad (online) intake komt goed uit. De bedoeling is namelijk dat dit tegen de volgende stuurgroepbijeenkomst af is en gepresenteerd gaat worden. Omdat dit in verband staat met zwangerenportaal, hebben wij daarom Roel van Schoonhoven uitgenodigd om ook het een en ander over Zwangerenportaal te vertellen.
Ook blijkt dat er tools binnen Onatal zijn zoals Videobellen, wat tijdens de corona pandemie is geïntroduceerd, maar nog niet bij iedereen bekend is. Dit wordt dan ook nog eens meegenomen in de nieuwsbrief.
De nieuwe data voor de volgende twee stuurgroep bijeenkomst zijn:
Donderdag 12 oktober 2023 van 13.00 - 17.00 in Utrecht
Donderdag 11 januari 2023 van 13.00 - 17.00 in Utrecht
Mocht er naar aanleiding van deze notulen nog vragen of aanvullingen zijn mail dan naar: algemeen@linkorb.com